Folkhemmet – Sverigedemokraternas och Socialdemokraternas gemensamma drömslott?

Det har varit mycket bloggande kring att Socialdemokraterna skulle ta debatten med Sverigedemokraterna. Dessvärre är socialdemokraterna helt frånvarande i bloggvärlden där Sverigedemokraterna skriker och gastar som högst.


Den starka kopplingen mellan Socialdemokraterna och LO facken är inte ett okänt begrepp. Vidare är det inte helt okänt för oss svenskar att Socialdemokraterna är upphovsmakarna till folkhemsutopin som vidare hölls vid liv av LO facken.
Men faktum är att det “utopiska folkhemmet” har väl mer varit en strävan (ett abstrakt mål) under parrolen: Trygghet från vagga till grav. Dagens välfärd är långt ifrån den vi hade för 20-30 år sedan. Sverige är kända för den skandinaviska modellen som Socialdemokraterna främst stått för genom åren och det är inte konstig att människor, speciellt äldre, är missnöjda.   In kommer Sverigedemokraterna och först skrämmer folk med allenahanda sifferkonstruktioner och sedan pekar ut vilka de ska vara rädda för.  Sverigedemokraterna har lyckats samla ett gäng medelålders medelinkomsttagare som längtar tillbaka till det Sverige de växte upp i. Sedan pekar man på invandrarna och säger: ”Se på dem. Där har ni orsaken till att Sverige ser ut som det gör”.  

Men försöker man titta lite djupare och ser att det föreligger en tydlig koppling mellan folkhemmet, arbetslöshet och utanförskap. Arbetsmarknadspolitiken och folkhemmet misslyckades och skapade ett utanförskap. De som drabbas av detta är först och främst folk som har det svårt att komma in på arbetsmarknaden.  

Det är alltså inte frågan om Svenskar vs Invandrare utan arbetande vs. icke arbetande. Men detta är inte något som Socialdemokraterna kommer att vilja ta upp i sin debatt, eftersom de just är vållande till att ha skapat ett drömslott som inte finns längre.  Vidare är det lika intressant att se hur Sverigedemokraterna använder just detta utopiska folkhemsdrömslott som sin grundkälla till vision hur Sveriges framtid skall se ut. 

Min syn på saken är: Sverigedemokraterna är ett populistisk och verklighetsfrämmande enfrågeparti som låtsas stå för sunt förnuft genom att måla upp en bild av ett drömslott – folkhemmet.

Andra bloggar om: , , , , ,

http://intressant.se/intressant

5 Responses to Folkhemmet – Sverigedemokraternas och Socialdemokraternas gemensamma drömslott?

  1. Carlos skriver:

    Hej!
    Tycker om dina inlägg, fortsätt med det du gör. Och hoppas drivkraften hos dig är stor.

    Vill se mer av dig (på Thoralf´s blogg).

  2. Henrik skriver:

    Jag säger så här. Jag kan känna viss sympati för att medlemmar ur ursprungsbefolkningen i västsahara som förvandlats till en minoritet i sitt eget land pga invandring av marockaner och tycker att den utvecklingen är tråkig. Jag kan även känna viss sympati för att urspringsbefolkningen i Tibet och Xinjiangprovinsen i Kina tycker att det är tråkigt att ”etniska kineser” numera dominerar dessa områden. Jag kan även känna sympati för att indianer, maorier, aboriginer och ursprungsbefolkningen på Hawaii kan tycka att invandringen av européer har varit av ondo. Jag vet inte vad indianerna i Chile där du säger dig komma ifrån är av för åsikt. Är man själv av ”blandad härkomst” är ställningstagandet kanske inte lika klart.

    Gör det mig till en rasist?

    Isåfall måste man rimligen betrakta Dalai Lama som en världsledande främlingsfientlig rasist?

    (något off-topic kanske)

  3. immigrationssamtal skriver:

    Henrik, Jag är hemskt ledsen att behöva säga det men hela din argumentationskedja går ut på att sympati för minoritetsraser – det gör dig ganska rasmedveten-ist. Och att kalla mig för blandad härkomst rakt av är intressant (läs: idiotiskt).

    Hela din tankeverksamhet går ut på att människan är bunden till sin ras och förgrämas över att en blandning av raser är något du är orolig för i ljuset av att ursprungsbefolkningen blir en minoritet.

    Det jag finner grymt tröttsamt i ditt snack är att du verkar leva krav i någon form av 1800-tals romantiskt dröm. Visst på 1800-talet var det en uppoffring att resa (tid och pengar) därför växte man upp, levde och dog i samma by. Men i den nuvarande högteknologiska värld är distansen mellan kontinenterna i det närmaste obefintliga och därmed blir blandad härkomst en naturlig utveckling av att vi enklare kan resa och bosätta och vart vi vill. Dessutom är det ställt bortom all rimlig tvivel att en begränsad renodlad ras (läs: inavel) tjänar inte mänskligheten särskilt väl.

    Kort kommentar kring Dali-lama, rasist och främlingsfientlighet är två skilda saker. Dali är inte något av dessa enligt min uppfattning.

  4. Henrik skriver:

    På en punkt måste jag korrigera. Jag har inte kallat dig för ”av blandad härkomst” uttrycket var en del av ett allmänt resonemang där jag snarast åsyftade en situation där man har en förälder ur någon ovan nämnd minoritetsbefolkning och en förälder ur ”majoritetsgruppen”.

    Jag tror att Dalai Lama motsätter sig att personer från östra kina flyttar in i Tibet och att Tibet kulturellt blir mer som övriga Kina (Jag kan ha fel). Men om så måste han enligt min mening bli klassad som främlingsfientlig av de som svänger sig med såna uttryck. (Vilket jag för tydlighets skull inte sett att du skulle ha gjort).

  5. Peter Ahlgren skriver:

    Hej,

    det var kul att du äntligen är tillbaka.

    Jag vill bara påpeka att de förra kommentarerna (Tibet, Västra Sahara) gäller något helt annat än invandring. Här snackar vi mer om politisk (och militär) ockupation. Detta har egentligen inget med rasism att göra.

    Det är självklart att alla som är medborgare i ett land ockuperat av främmande makt får en helt speciell nationalkänsla. Ta t.ex Estland, Lettland och Litauen. Jag har förståelse för att Ryssarna inte var speciellt välkomna där efter självständigheten. Men inte för att de tillhörde en annan ras men snarare för att de ses som reperesentanter för en ockupationsmakt.

    MVH

    Peter Ahlgren

Kommentera

